Vizuālajā un taustāmajā mākslā Mācību gads tika veltīts izpratnes padziļināšanai par vizuālās mākslas uzdevumiem, salīdzinot reālistisku, akadēmisku attēlojumu ar modernās mākslas būtiski jaunu pieeju – attēlot būtisko, kad mākslinieks rada līdzīgi kā rada daba, nevis kopē dabu.
Mērķis: Modernās mākslas ievērojamu autoru iepazīšana un pētīšana, lai izprastu mākslas iespējas attēlot cilvēka individuālo īstenības uztveri.
Uzdevumu sērija bija izvirzīta tādā secībā, lai no vienkāršakiem izteiksmes līdzekļiem pakāpeniski nonāktu līdz sarežģītākiem.
Uz laiku mēs aizmirsām par skolēnu/bērnu /jauniešu emocionālo pašizpausmi saucamajos “bērnu zīmējumos”, jo tajos nemanot ieviešas klišejas. Zūd interese, jo ir samērā viegli izpildīt uzdevumus. To sekmēja arī nepieciešamība uzlabot motivāciju priekšmeta apguvē.
(Arī iepriekšējos gados pētījām Modernās mākslas autorus, pievērsāmies ģeometriskajam abstrakcionismam – Pītam Mondriānam, Paulam Klē (ģeometriskais sireālisms), kā arī krievu kubofutūrismam – Kandinskim un Maļēvičam.)
Tā bija skolēnu vešana arā no komforta zonas, no ierastā. Uzdevumi mērķtiecīgi virzīja uz abstraktu uztveri. Skolēni izstrādāja darbus, kas nebija tik ierasti. Sākumā bija šoks, ka sava darba lapa – karons vienkārši jānoklāj ar baltu krāsu, tas ir jāizveido grunts krāsojums. Tad varēja izvēlēties krāsainu grunti. Tad dancinājām pa lapu kvadrātu un veidojām kompozīcijas. Krāsu risinājumam mācījāmies pielietot pamata krāsas: sarkans, dzeltens, zils. Tas prasa pavisam citu pieeju: nevis koncentrēties uz literāru satura izpratni, bet izveidot krāsu laukumu ritmu un vērot kā izvēlētie laukumi un to izvietojums darbojas, vai mākam radīt kompozīcijas centru, vai kompozīcija izsaka emocijas vai abstraktu tēmu.
Tad nākamajā etapā apguvām žana Miro kompozīciju vienkāršākos elementus, tos sakārtojot pēc savas izvēles. Tad žana Miro cilvēku un dzīvnieku stilizācijas uz krāsainiem foniem.
Fovistu pieeju pētījām teorētiski pēc interneta materiāliem, un arī veodojot kluso dabu kompozīcijas pamatkrāsās.
Nonācām līdz iespējai uztvert Pablo Pikaso darbu izteiksmes līdzekļus. Noteicoša ir izvēle: kuru darbu vēlos pētīt, veidojot kopiju. Un katram sava veiksme.
Ipaši mērķtiecīgi darbojās Zane Bajāre. Viņai izdevās brīvas Pikaso darbu kopijas, kurās var atpazīt izvēlēto darbu un ir arī savs krāsu traktējums. Arī Tīnai Brīvniecei ir teicami rezultāti, arī Martai čehovičai un Jānim Marekam Sīlim. Žana Miro veiksmīgākās pētījumkopijas ir Dmitrijam Čuiko. Anri Matisa interpretācijas Maksimam žuravļovam (Zhuravlov, Ukraina).
Profesionāls gleznotājs Mārtiņš Zitmanis, kas dzīvo un strādā Liepājas rajona Vaiņodē sekoja procesam un izteica savu atzinību. Arī Hāgā dzīvojošā un strādājošā māksliniece Tīne Timma, Kostīmu mākliniece Ieva Kundziņa un arhitekte Anda šteimane ar interesi sekoja procesam nosūtītajos foto.









Baiba Pika, mākslas pedagoģe