No comments yet

Misija – KRUPIS. Izglāb princi!

Misija – KRUPIS. Izglāb princi!

Mēs, Rīgas Strazdumuižas vidusskolas – attīstības centra astotās klases skolēni, atsaucoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes izsludināto konkursu skolēniem par krupju glābšanu – izdzīvošanu, nolēmām tajā piedalīties.

Sākumā iepazināmies ar daudzveidīgo, pieejamo informāciju par krupjiem interneta resursos. Pārrunājām iegūto informāciju ar klases biedriem un skolotāju. Vērojām krupju daudzveidību fotoattēlos. Skolēni klausās arī skolotājas stāstījumā par krupjiem, to vairošanos un aizsardzību.

Skolēni diskusijā ar skolotāju izvēlas sev tuvāko izteiksmes veidu, vizuālās mākslas tehniku, formātu par aktuālo tēmu.

Alīna A., kura ir neredzīga skolniece savu darbu veica taktilajā tehnikā. Šajā tehnikā notiek sadarbība ar skolotāju. Alīna ar pirkstiem taustīja pirms tam skolotājas izveidotu krupja kontūru, pārrunājot varbūtējās krupja rakstura iezīmes un krāsu salikumus, kā arī darba vēstījumu. Krupja kontūru Alīna veidoja plastilīna tehnikā, piepildot krupja kontūru ar plastilīnu –  gludināja krāsas kopā ar pirkstiem – plastinogrāfija. Skolniecei ir ļoti svarīgi darboties ar pirkstiem un tausti, tā attīstot savu pasaules izjūtu un estētisko gaumi. Taktilā darba mērķis ir veicināt sajušanu, sniegt skolniecei iespēju pārkāpt robežas un izteikt savu viedokli. Taktilā māksla ir ne tikai apkārtējās pasaules un tās objektu iepazīšana un atveidošana ar tausti uztveramās formās, tā ir arī emocionālā pieredze .Tā dod iespēju neredzīgam skolēnam izjust un piedzīvot mazu brīnumu – vizuālās informācijas pārtapšanu sataustāmā informācijā. Taktilās mākslas stundās neredzīgs skolēns lieto tausti ar mērķi izzināt, izjust, analizēt gūtos iespaidus, domāt par lietu kopsakarībām, par formu un faktūru to veidu un nozīmi. Skolotāja vadībā un kopā ar skolotāju taustes uztvere kļūst par domāšana sabiedroto. Tā ir spēja uztvert un izjust skaisto dažādos veidos un formās.

Vājredzīgie skolēni savus darbus veica ar zīmuļkrāsām, flomāsteriem, guaša tehnikā.

Darbus konkursam izstrādāja: Diāna Dubrovska, Alīna Anģēna, Una Evelone, Raivo Vedējs, Artūrs Korjaks.

Pedagogu sadarbība: sk.Anita Baumane, sk.Uģis Krūkliņš. Darbus skolēni izstrādā pie sk. Ligitas Zvirbules.

Teksts, Jomas Kultūras izpratne un pašizteikšanās koordinatore Vizuālās un taustāmās mākslas, un Sociālo zinību skolotāja Baiba Pika un Vizuālās un taustāmās mākslas skolotāja Ligita Zvirbule:

Piedalāmies Dabas aizsardzības pārvaldes izsludinātajā Radošo darbu konkursā “Misija – KRUPIS. Izglāb princi!”

Konkursa rezultātus izvērtēs līdz 22.03.22. un publicēs līdz 25.03.22. Dabas aizsardzības pārvaldes facebook lapā  https://www.facebook.com/dabasparvalde un mājas lapā https://www.daba.gov.lv/lv/misija-krupis. Tiks apbalvots arī viens Facebook platformā lielāko balsu skaitu ieguvušais darbs.

Interešu Vides izglītības skolotājas Anitas Baumanes ierosināti piedalās trīs skolotāji: Ligita Zvirbule, Anda Mazvērsīte un Baiba Pika, integrējot Vides izglītību ar Vizuālo un taustāmo, un Plastisko mākslu.

Uzzinot par konkursu, 8. klases skolēni nolemj tajā piedalīties. Pārrunās ar skolotāju Ligitu Zvirbuli uzzina ko jaunu un paplašina priekšstaus par krupju aizsardzības iespējām, Latvijā sastopamām sugām, to dzīvi un vairošanos. Patstāvīgi izvēlas izteiksmes veidu, mākslas līdzekļus un daba tehniku: krāsu zīmuļus, flomāsterus, guašu un plastilīnu.

Darbi, autori un darba tapšana.

Alīnas Aņģēnas darbs

ALĪNA ANĢĒNA, “Izglāb krupi!”, neredzīga skolniece, 16 gadi, 8. klase, skolotāja Ligita Zvirbule

Izlēma par vēstījumu un sadarbībā ar skolotāju izveidoja taustāmu attēlu no plastilīna. Pielietoja palīglīdzekli – skolotājas taktili izveidotu krupja apveidu. Krāsu risinājumu pārrunāja un sadabībā ar skolotāju virknēja plastilīna bumbiņas, pieplacinot tās ar pirkstu galiem pie lapas pamatnes (krāsošana ar plastilīnu).

 

Artūra Anaško darbs

ARTŪRS ANAŠKO, “Saudzē krupi! Krupis aizsardzības pozā”, 15 gadi, 7. klase, skolotāja Baiba Pika

Tika meklēti viegli pieejami interneta materiāli un pielietots Wikipedija, Krupis, lai izveidotu informatīvu plakātu vienas mācību stundas laikā. Integrēti ar Vizuālo un taustāmo mākslu skolēns apgūst datorprasmes: atrast informāciju internetā, izvēlēties un nokopēt plakātam nepieciešamo, pievienot tekstu, saglabāt failu, nosūtīt e- klasē.

 

Lilijas Ribkinas darbs

LILIJA RIBKINA, “Izglāb krupi!”, 14 gadi, 7. klase, skolotāja Baiba Pika

Iepazinās ar interneta materiāliem, bet, lai izteiktu savu attieksmi atbilstoši idejai zīmēja ar flomāsteriem, pielietojot esošo redzi.

 

Danielas Bulgakas darbs

DANIELA BUGLAKA, 14 gadi, 7. klase, UNA EVELONE, 17 gadi, 8. klase, , Krupja glābēja goda zīmes, 1.,2.,3. pakāpe, Etnografiska zīme – krupītis, skolotāja: Anda Mazvērsīte

Atbilstoši Plastiskās mākslas interešu izglītībai temata risinājums – etnografiska rakstu zīme – krupītis. Izvēlēta vājredzīgiem skolēniem pielāgota tehnika – plastmasas pērlīšu mozaīka (sakausētas blokā). Krāsu risinājums ir improvizēts, skolnieču individuāli izvēlēts.

 

Artūra Korjaka darbs

ARTŪRS KORJAKS, “Krupju planēta”, 16 gadi, 8. klase, skolotāja Ligita Zvirbule

Patstāvīgi meklēja materiālus interneta resursos. Uzzināja par krupju sugām Latvijā un ar savu darbu vēlas pievērst uzmanību to saglabāšanai planētas dabas daudzveidībā. Artūrs: ” Cilvēka dēļ Zeme ir kļuvusi piesārņota, no tā cieš dzīvā daba. Rūpēsimies par krupjiem un visu dzīvo dabu!” Darbu izstrādā ar flomāsteriem.

 

Diānas Dubrovskas darbs

DIĀNA DUBROVSKA, “Palīdzi pārkļūt ceļam!”, 16 gadi, 8. klase, skolotāja Ligita Zvirbule

Integrēti ar Vizuālo un taustāmo mākslu skolniece pielietoja datorprasmes, atrodot nepieciešamo informāciju. No Dabas aizsardzības pārvaldes ievietotajiem materiāliem uzzināja par krupju migrācijas ceļiem un pārvietošanās bīstamību pāri ceļiem, ko arī akcentēja savā darbā. Izvēlējhās guaša tehniku.

 

Raivo Vedēja darbs

RAIVO VEDĒJS, “Nedari pāri, bet aizsargā!”, 15 gadi, 8. klase, skolotāja Ligita Zvirbule

Informāciju patstāvīgi meklēja internetā un uzzināja, ka ikgadu šķērsojot  autoceļus iet bojā simtiem krupju. Raivo: “Mašīnu un krupīšu ceļi krustojas, tādēļ to dzīvības ir apdraudētas.” Darbam izvēljās krāsu zīmuļus.

 

Unas Evelones darbs

UNA EVELONE, “Sveiks, esmu KRUPIS”, 17 gadi, 8. klase, skolotāja Ligita Zvirbule

Internetā atrada informāciju un apstiprināja savus priekšstatus, ka vairākas abinieku sugas ir iekļautas Latvijas Sarkanajā grāmatā. Risināja tēmu nedaudz ar humoru un izpildīja ar krāsu zīmuļiem.

Skip to content